image/svg+xml
image/svg+xml

Amaç ve Kapsam


Projenin Amacı

Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi çocukların, yaş, dil, din, ırk, cinsiyet, ulusal ve kültürel geçmiş, toplumsal durum ya da kişisel beceri ve yeteneklerine bakılmaksızın tüm potansiyellerinin gelişimi için bilgi, materyal ve programlara eşit şartlar altında, ücretsiz ve açık erişim hakkı bulunduğunu vurgulamaktadır (Yılmaz ve Ekici, 2011, s.547). Yasal, gelişimsel ya da toplumsal bağlamda ele aldığımız “çocuk kavramı” nın kapsamına; 0-18 yaş arası normal gelişim gösteren, hasta/yatarak tedavi gören, korunmaya ihtiyacı olan ya da risk altında olduğu tespit edilen, dezavantajlı gruplarda yer alan, mülteci ve özel eğitim gereksinimi olan tüm çocuklar girmektedir (Aral vd., 2015, s. 8). İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ve diğer uluslararası sözleşmelerde yer alan bilgi erişim hakkını toplumun tüm bireyleri için savunan ve her kesimine hitap etme amacı taşıyan önemli meslek gruplarından biri, kütüphanecilerdir (Türk Kütüphaneciler Derneği Mesleki Etik İlkeleri, 2005). Kütüphaneciler toplumun en küçük bireyi olan her çocuğun hakkı sayılan bilgi, okuryazarlık becerileri, okuma kültürü, yaşam boyu öğrenme becerileri programlarına erişimi kolaylaştırmak, onları güçlendirmek, özgürlüklerini ve güvenliklerini savunmak, kendine yeten bireyler olmaya teşvik etmek ve bunları ebeveynleri ve bakım verenlerini kapsayan şekilde planlamak gibi hedefleri içeren hizmetler sunmak üzere çalışmaktadırlar (Yılmaz ve Ekici, 2011, s.548). Özellikle özel gereksinimli çocuklar için kütüphaneciler, eğitimlerine katkıda bulunan ve okul dışı eşitlikçi bir öğrenme ortamında hizmet veren bilgi profesyonelleri olarak son derece önemli bir rol oynamaktadırlar. Bu noktadan hareketle, geleceğin kütüphanecileri olarak yetişen bilgi ve belge bölümü öğrencilerinin en önemli kütüphaneci kullanıcıları olan çocuklara ilişkin kapsamlı bilgi edinmeleri ve önemli bir grubu olan özel gereksinimli çocuklar hakkında tüm boyutlarıyla eğitim almaları hedeflenmektedir. Bu hedefle bilgi ve belge yönetimi öğrencilerinin konuya ilişkin yetkin bilgi ve deneyime sahip uzmanlar ve akademisyenler ile buluşmaları planlanmaktadır.  Böylece öğrencilerin mesleğe atıldıkları yıllarda özel gereksinimli çocuklara uygun hizmetler geliştirebilmeleri, uygun farkındalık düzeyleri geliştirebilmeleri, uygun materyaller, teknikler ve uygulamalar planlayabilmeleri ve onlara eşitlikçi, ücretsiz yollarla bilgiye erişim hakkı sağlayabilecek ortamlar yaratabilmeleri konusunda desteklenmeleri amaçlanmaktadır. 
 
Projenin Kapsamı

Kütüphaneler çocuklar için önemli birer okul dışı öğrenme ortamıdır. Tüm çocukların hakça ve eşit koşullarda yararlanabilmesinin sağlanması, normal gelişim gösteren çocukların yanı sıra özel gereksinimli çocukların da kütüphane kullanıcısı olabilmeleri ve kendilerine uygun hazırlanmış ya da entegre edilmiş kütüphane hizmetlerinden, materyallerinden, ortamlarından ve yaklaşımlarından yararlanabilmeleri gerekmektedir. Burada çocuk gelişimi bilme, program oluşturabilme, bireyselleştirilmiş programlar yazabilme, psikososyal destek verebilme, bilgi okuryazarlığı becerileri kazandırma, aileleri   ile olan iletişimlerinde köprü vazifesi görebilme gibi bileşenler özel gereksinimli çocukların üstün yararı için son derece önemlidir. Bu kapsamda bilgi ve belge yönetimi öğrencilerinin, sayılan bileşenler bakımından teorik ve uygulamalı alanlarda deneyim sahibi olan uzmanlarla ve akademisyenlerle buluşmasının hem öğrencilerin gelecekteki akademik kariyerinde hem de temas ettikleri tüm özel gereksinimli çocukların yaşamında belirleyici bir faktör olabileceği düşünülmektedir  Özel gereksinimli çocuklara dair çalışma alanlarının eğitim, ruh sağlığı, program geliştirme, değerlendirme, güvenlik gibi katmanları bulunmaktadır. Bu çeşitlilikte  öğrencilerin alan uzmanları ile bir araya gelmeleri,  bilgi, beceri, deneyimler yönünden desteklenebilecekleri bir eğitim ortamında bulunma şansı bulmalarını sağlayacaktır. Bu doğrultuda projemizin kapsamının, özel gereksinimli çocuklara dair tüm çalışma alanlarında yetkin ve deneyimli olan (çocuk gelişimi, okul öncesi gelişimi, özel eğitim, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji, bilgi ve belge yönetimi, program geliştirme, mimarlık) uzman ve akademisyenlerden oluşan bir ekip ile teorik bilgilendirme eğitimlerinden oluşması düşünülmektedir.